Wednesday, February 15, 2012

Salam Beloggers yang sentiasa dalam rahmat dan redha Allah.

Alhamdulillah. setinggi - tinggi syukur dipanjatkan pada Allah sebab masih mampu untuk melangkah di atas muka bumi allah ni untuk bertebaran meneruskan usaha menjadi super saiya yang osem, stylo mylo, bergaya, hebat, trendy, dan sebagainya. Itu kata seorang sahabat yang sangat mahu menjadi itu. Ameen untuk kita semua.

Alhamdulillah, setelah habis 3 kertas untuk final exam kali ini, semakin rasa lega. Tinggal lagi satu paper sahaja lagi. Then, I'm ONE STEP CLOSER. Closer to KKB'12. Closer to Orientation Week. Closer to wat eva lah. Insya-Allah.

Dan untuk kesempatan ini, ingin sekali memberi peringatan buat semua dan diri sendiri. Jangan pernah mengalah pada keadaan, jangan wahai sahabat sekalian. Jangan rasa menyyesal pada kenangan masa lalu, dan jangan takut untuk tempuh hari mendatang. Omputih kata, "dont regret the past and dont afraid tomorrow of its sorrow". Ini pun seorang sahabat saya yang terjemahkan. Nampaknye, saya perlu mentor English sentiasa di sebelah saya ni untuk trabslate semua words yang kurang arif. Kurang arif okay. =D

Counselor Terhebat.

Pernah dulu di satu ketika semasa masih di bangku sekolah, terasa ingin benar menjadi seorang kaunselor. dan impian itu masih lagi tersimpan kemas dalam perancangan masa depanku. Yes. Siapa kata bidang ini tak boleh jadi kaunselor. Boleh je okay. Yang penting, kene usaha lebih. Yes. Mesti usaha lebih dari orang lain untuk jadi yang terhebat.

Dan oleh itu, ramai dalam kalangan sahabat - sahabat semenjak dari sekolah rendah dan sekolah menengah akan datang menerjah ke wall FB ataupun PM FB untuk meminta khidmat counseling di waktu mereka rasa tertekan. Nasihat saya, counselor terhebat itu adalah ALLAH. Allah dah turunkan Al-Quran sebagai pembantunya yang amat hebat. Semuanya tercatat di situ. Walau tak fahami apa makna isinya, dengan membacanya sahaja hati boleh kembali tenang. Eh bagaimana hati nak tenang kalau tak faham maksud. Di sini ada satu kisah.

Suatu hari, seorang anak membaca al-quran tetapi tidak memahami isi maknanya. Lalu si anak pergi berjumpa ayahandanya dan bertanyakan bagaimana untuk menjadi tenang jika tidak faham maknanya. Laluy si ayah dengan penuh senyuman membawa anak ke tepi sungai bersama sebuah bakul plastik. Bakul yangy berlubang - lubang ala2 tong sampah dalam kelas waktu zaman sekolah dulu tu. Dan bakul itu sangat kotor dan jijik. Lalu, si ayah pergi lah ke ytepi sungai dan cuba mencedok air menggunakan bakul itu. Hampeh! Tiada setitis air yang berjaya diambil kerana bakul ituy berlubang dan air itu akan jatuh kembali. (Setitis ada lah kot. hehe). TETAPI. bakul itu menjadi bersih seolah - olah baru sahaja dibeli dari kedai dua ringgit. Sangat bersih dek kerana telah dicuci dengan air tadi. Nampak tak?
Apa yang disampaikan di sini ialah, bakul itu umpama hati kita dan air itu umpama al - quran. Walau encik bakul gagal mengambil air tetapi sekurang - kurangnya bakul itu menjadi bersih. Sama seperti hati kita. walau gagal memahami maksud sebenar setiap bait ayat dalam al-quran, hati kita akan lebih tenang dan bersih selepas membaca al-quran. Moral: Let's recite Al - Quran!

Sambung cerita mengenai hasratku sebagai kaunselor tadi..


Dek kerana terlalu ingin menjadi kaunselor, aku selalu sahaja menjengah ke bilik kaunseling di sekolah dulu. Sampailah berjaya menjadi PRS di sekolah. Sayang sekali tak berjaya menjad ketua PRS dek kerana telah memegang jawatan pengawas sekolah. Sad case!  Tapi tak mengapa, matlamatku bukan nak jadi ketua PRS di sekolah pun. Huhu.

Dan sampailah hari semalam, malam semalam. Aku telah mengadakan sesi kaunseling secara online dengan dua orang sahabat dari dua dunia yang berbeza. dan kedua-duanya punyai ciri-ciri istimewa masing-masing. Persamaan mereka adalah kedua-duanya muslimah solehah. Muslimah Wanted oleh pemuda - pemuda kahfi di luar sana. Sambil menkaunseling antara satu sama lain, pelbagai ibrah yang aku dapat. bahawa hidup ini, masa ini, kekuatan ini, ketenangan ini bukan milik kita sendiri. Ia milik semua. Harus salurkan kepada yang memerlukan. Doaku agar kedua-dua sahabat akan lebih tenang dalam menjadi daei yang cute dan comel. Ameen.

Impian Bermula dari Angan

Kalau tiadanya mimpi, tiadalah cita - cita. "Segalanya bermula di sini. Menggamit memori. Klasik nasional." *Lagu Klasik Nasional pulak tetibe. hehe.

Kita pasti ada banyak impian. Terlalu banyak sampai menjadikan kita lupa dan terlalu sibuk nak capai impian. Nak achieve target katanya. Tapi pernah tak kita berbalik kepada impian yang harus ditanam dalam lubuk hati setiap manusia di muka bumi ini. Apa itu? Semestinya nak masuk syurga Allah. Yes correct! Jadi, biarlah kiblat kita itu kita fokuskan. sekarang tolong reset kompas hidup masing - masing dan fokus balik arah tuju. Mana utara, mana selatan, ke mana timur dan arah mana baratnya.

Kita mampu merancang kan. Rancanglah apa sahaja. Sebab, kita harus merancang masa depan supaya akan terarah. Perancanagn adalah salah satu usaha kita jugak. Samalah seperti reset komps hidup  tadi. Kita rancang perjalanan supaya tak melencong ke lai nanti. Tetapi, segala perancangan harus diserah segalanya kepada Allah sebab Dia sebaik - baik perancang.
Tawakkul selepas beristisyarah. 

Tawakkul = tawakkal ; Istisyarah = berusaha di samping istikharah.

Contohnya, kita rancang nak anak ramai seramai 5 orang. Tengok2 sekali Allah kurniakan anak seramai 9 orang pulak. dan anak ke-6 kita adalah yang paling comel pulak tu. hehe. See. Semuanya Allah dah rancang dan aturkan. Kita harus mencari dan menggali. Semua Allah dah tetapkan dalam hikayat agung sebuag qada' dan qadar Ilahi. Tetapi, kita bukanlah bermakana harus menyyerah semata - mata. harus diiringi usaha. 

Ingat tak kisah Saidina Umar Al-Khattab. di mana beliau sedang berjalan melalui satu kawasan. Dan tiba di satu persimpangan untuk membuat pilihan arah yang mana harus dituju. Tiba -tiba, beliau mendapat tahu bahawa arah yang sedang dituju itu adalah arah di mana orang - orang disitu adalah pengidap taun yang berjangkit. Oleh itu, Saidina Umar telah menukar dan mengikut arah yang lain kerana ingin megelak daripada taun itu. See. Kita boleh ubah keadaan A kepada keadaan B sekiranya itu lebih baik kan. 
Moral : Usaha itu penting dan harus memilih mengikut keadaan. Usaha mengelak musibah.

Di sini ada satu contoh. "Katakanlah, percayalah, sesungguhnya." *Eh ternyanyi lagu Hazami pulak. Okay2. Katakanlah, kita sangat suka dan ingin bernikah dengan seorang muslimah wanted. Dan kita hanya duduk diam menunggu qada' dan qadar Allah supaya beliau datang dan offer diri untuk kahwin dengan kita. Oh My Allah (instead of OMG). Sangat janggal dan lompang di situ okay.  Saya masih tetap dengan pendirian bahawa kita harus berusaha okay. Selagi tiada hujah yang mampu tumbangkan pendirian ini, saya tetap dengan yang ini. Usaha kita adalah dengan minta pada Allah, minta pada muslimah tu, dan minta pada parents dia. Senang. As simple as that. Settled! Again, harus usaha bukan.
Moral: Kalau dah jumpa, cepat - cepat meminang. *Ketawa kecil.

Fuhh! Ini bukan melodi fuhh okay. Baiklah sekian sahaja perkongsian untuk kali ini. semoga insan - insan yang membaca mampu menyingkap makna disebalik perkongsian ini. Kalau nak makan manggis, janga tengok pada kult luarnya. Sebab kadang - kadang kulit tak cantik. Tapi isinya sanagt putih dan gebu. Kalau nak pilih kain, jangan hanya tengok pada coraknya, tengok pada mutu kehalusan seni pada benangnya. Kalau nak pilih hadiah, jangan tengok pada sampulnya, sebab belum tentu sampul yang cantik, isinya juga cantik.

Khulasah, harus pandai - pandailah memilih. Yang penting usaha tu. sebab llah tak tanya apa hasilnya tapi Allah tanya apa usaha kamu. Berusahalah  dan jangan pernah mengalah. DONT GIVE UP. And I Wont GIVE UP too. Takkan putus asa sampailah dapat apa yang saya mahu. 
Tinggalkan entri kali ini dengan satu lagu dendangan khas buat anda semua. Oh yEah!







4 comments:

  1. ur write up sounds more interesting now. ;) Thanks dear counselor!

    ReplyDelete
  2. Insya-Allah. Ameenkan doa KF. Satu hari nanti saya akan bergelar kounselor. Tak pada ummah, pasti untuk anak dan isteri. hehe.

    ReplyDelete
  3. galok ke? saya rase sy dah habis sopan dah ni. ;)

    ReplyDelete